Wednesday, August 11, 2010

Cerpen Seekor Manusia Seorang Binatang

CERPEN SEEKOR MANUSIA SEORANG MANUSIA SEORANG BINATANG
(Muhammad Isa al-Jambuli)


SINOPSIS
Mengisahkan tentang seorang gadis bernama Zaniyah yang terlanjur dalam hubungan dengan kekasihnya. Ibarat habis madu sepah dibuang, maka Zaniyah yang sedang hamil telah ditinggalkan oleh kekasihnya, Zaney, sesudah dia mendapatkan apa yang dimahukannya daripada Zaniyah. Zaniyah yang melahirkan anak di pinggir hutan Lembah Darah Terbelah telah meninggalkan bayinya di pinggir sungai tersebut. Namun, apabila dia kemudiannya melihat seekor ibu monyet bergadai nyawa menyelamatkan anaknya, Zaniyah menjadi insaf, lantas kembali mendapatkan semula anak yang telah ditinggalkannya itu.


TEMA
Bertemakan tentang keinsafan seorang ibu atas kesalahan dan keterlanjuran diri hasil daripada hubungan luar nikah. Zaniyah yang telah melahirkan anak di pinggir hutan Lembah Darah Terbelah telah meninggalkan bayinya di pinggir hutan tersebut. Namun, setelah melihat kejadian seekor ibu monyet yang bergadai nyawa untuk menyelamatkan anaknya, Zaniyah menjadi insaf dan lantas mendapatkan semula anak yang ditinggalkannya.


PERSOALAN
1. Pembuangan bayi. Contohnya, Zaniyah telah bertindak meninggalkan bayi yang telah dilahirkannya di pinggir sungai Lembah Darah Terbelah kerana tidak mahu menanggung malu melahirkan anak luar nikah.
2. Hubungan tanpa ikatan perkahwinan. Contohnya, Zaniyah pernah mempunyai hubungan dengan suami orang. Setelah meninggalkan lelaki tersebut, Zaniyah kemudian menjalinkan hubungan dengan Zaney menyebabkan dia telah hamil anak luar nikah.
3. Pergaulan bebas dalam kalangan muda mudi (budaya hedonisme). Contohnya, Zaniyah telah menjadi liar setelah ditinggalkan oleh Zaney dan seterusnya menceburi alam hedonistik, mengintimkan perhubungan dengan teman-teman bohsia dan rakan-rakan bohjan.
4. Ketidaksetiaan dan kecurangan dalam perhubungan. Contohnya, Ibu Zaniyah walaupun sudah bersuami tetapi telah bertindak curang dengan sanggup melarikan diri bersama pemuda lain hanya kerana rupa, harta, kuasa dan kedudukan.
5. Kasih sayang. Contohnya, ibu monyet bergadai nyawa untuk menyelamatkan anaknya yang hampir dimakan oleh buaya.
2. Sikap manusia yang tidak bertanggungjawab. Contohnya, Zaney telah menghilangkan diri setelah Zaniyah hamil.

WATAK DAN PERWATAKAN
1. Zaniyah
- Watak utama.
- Berasal dari kampung dan telah menetap di kota.
- Anak perempuan kepada lelaki yang menjadi tali barut semasa zaman pendudukan Jepun.
- Bertindak mengikut perasaan. Contohnya, Zanyiah telah pergi ke hutan Lembah dara untuk melahirkan bayinya dan seterusnya telah bertindak untuk meninggalkan bayi tersebut. (ms 50)
2. Pernah menjadi mangsa buaya darat dan pasangan belangkas darat kepada Zaney. (ms 51)
3. Cepat menerima pujukan. Contohnya, Zaniyah dengan mudah menerima kata-kata pujukan Zaney untuk meninggalkan lelaki yang dikatakan sudah berbini dan seterusnya menjadi pasangan kekasih kepada Zaney.(ms 51)
4. Menjadi liar setelah ditinggalkan oleh Zaney. Contohnya, Zaniyah menceburi alam hedonistik, mengintimkan perhubungan dengan teman-teman bohsia dan rakan-rakan bohjan setelah ditinggalkan oleh Zaney. (ms 52)
5. Insaf akan kesalahan diri. Contohnya, Zaniyah telah mendapatkan semula bayinya yang telah ditinggalkan di pinggir sungai hutan Lembah Darah Terbelah setelah melihat kejadian seekor ibu monyet yang bergadai nyawa menyelamatkan anaknya yang hampir dimakan buaya.

2. Zaney
- Pandai memujuk. Contohnya, Zaney menggunakan kata-kata manisnya untuk mendapatkan Zaniyah.
- Seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab. Contohnya, Zaney tidak bertanggungjawab atas keterlanjuran hubungannya dengan Zaniyah dan telah bertindak meninggalkan Zaniyah yang sedang hamil hasil hubungan mereka.

3. Ibu Monyet
- Berperasaan seperti manusia.
- Sanggup berkorban nyawa demi anaknya.

4. Ibu Zaniyah
- Mempunyai dahi yang licin. (ms 54)
- Seorang isteri yang curang atau tidak setia. Contohnya, walaupun masih bersuami tetapi dia mempunyai hubungan sulit dengan lelaki lain dan telah lari bersama lelaki tersebut ke Selatan Thailand. (ms 54)

5. Ayah Zaniyah
- Merupakan seorang tali barut tenteraJepun semasa zaman pendudukan Jepun. (ms 54)
- Seorang kacak dan gagah semasa zaman mudanya. (54)
- Menggunakan kedudukan, harta dan kuasa untuk memenuhi tuntutan nafsu. Contohnya, kuasa, harta dan kedudukan yang ada pada ayah Zaniyah semasa zaman pendudukan Jepun menyebabkan dia telah berjaya merampas isteri orang dan bertindak melarikannya ke Selatan Thailand.

6. Suami
- Terbunuh dalam pertarungan  hendak merebut kembali isterinya.
- Difitnah sebagai tali barut Inggeris.


LATAR TEMPAT
1. Pinggir sungai hutan Lembah Darah Terbelah  (bawah pokok menggading besar)

- Tempat Zaniyah melahirkan bayi, seterusnya meninggalkan bayi tersebut. (ms 50)


LATAR MASYARAKAT
1. Masyarakat yang kejam. Contohnya, Zaniyah seorang yang kejam kerana sanggup membuang anaknya.
2. Masyarakat kota yang lair. Contohnya, Zaniyah mempunyai hubungan dengan suami orang sebelum menjadi kekasih kepada Zaney dan seterusnya menjalinkan hubungan dengan teman-teman bohsia dan rakan-rakan bohjan setelah ditinggalkan oleh Zaney.
3. Masyarakat yang tidak bertanggungjawab. Contohnya, Zaney seorang lelaki yang tidak bertanggungjawab kerana meninggalkan Zaniyah setelah merosakkannya.
4. Masyarakat yang mementingkan harta, kuasa dan kedudukan. Contohnya, ibu Zaniyah seeorang yang mementingkan harta, kuasa dan kedudukan kerana sanggup meninggalkan suaminya untuk mengikuti lelaki lain yang lebih berkedudukan.
5. Masyarakat binatang yang penyayang. Contohnya, ibu monyet bergadai nyawa menyelamatkan anaknya yang hampir dibaham buaya.

PENGAJARAN
1. Kita hendaklah bertanggungjawab terhadap segala perbuatan dan tindakan kita. Contohnya, Zaney seharusnya bertanggungjawab terhadap perbuatannya yang telah merosakkan Zaniyah sehingga hamil anak luar nikah.
2. Kita seharusnya menyayangi anak. Contohnya, Zaniyah seharusnya menyayangi anak yang telah dilahirkan dan bukan membuangnya.
3. Kita hendaklah bertindak rasional dalam setiap tindakan. Contohnya, Zaniyah seharusnya bertindak rasional dengan memikirkan kesan buruk tindakannya membuang bayi.
4. Kita seharusnya bersyukur dengan anugerah Tuhan. Zaniyah seharusnya memelihara anak yang dilahirkannya dan tidak membuangnya kerana anak tersebut tidak berdosa dan ia merupakan anugerah Tuhan yang sangat berharga.
5. Kita hendaklah menjauhi dan menginsafi segala perbuatan yang terkutuk. Contohnya, Zaniyah seharusnya menjauhi perbuatannya seperti menjalin hubungan tanpa ikatan perkahwinan.
6. Kita hendaklah mempunyai sikap sanggup berkorban. Contohnya, ibu monyet sanggup bergadai nyawa demi menyelamatkan anaknya daripada dimakan buaya.

NILAI
1. Kasih sayang
2. Belas kasihan
3. Harga diri
4. Berani
5. Keinsafan


TEKNIK PENCERITAAN
1. Pemerian
- Darah dagingnya itu ditinggalkan di atas batu yang terhampar lebar di bawah pokok menggading besar di pinggir sungai di dalam hutan Lembah Dara Terbelah di pinggir kota. Barulah rasa lega dadanya dan berasa puas hatinya sekarang. (ms 50)

2. Imbas kembali/flashback
- Pengarang menceritakan peristiwa Zaney memujuk Zaniyah supaya meninggalkan kekasih Zaniyah yang dikatakannya sudah beristeri dan mempunyai anak. (ms 51)

- Pengarang menceritakan semula peristiwa pernikahan ayah dan ibu Zaniyah yang berlaku pada zaman pendudukan Jepun. Peristiwa berkisar mengenai ibu Zaniyah yang pada mulanya sudah bersuami tetapi bertindak curang dan telah mengikuti lelaki lain kerana harta, kuasa dan kedudukan. (ms 54)


GAYA BAHASA
1. Pemilihan diksi
- Memang begitulah, waktu tidak menjadi perhitungan dan masa berlalu di luar kesedaran apabila diri dihanyutkan oleh arus lautan qhaflah, dilambung gelombang dalalah.

2. Hiperbola
- Jantung hatinya kencang berdengup dijentik debaran cemas dan takut yang berterusan. (ms 50)

3. Personifikasi
- Para unggas melafazkan zikir masing-masing, mensyukuri kemunculan sang suria. (ms 52)
- Air yang keruh itu mengalir lesu. (ms 52)


4. Singkop
- Dia tu dah punya bini. (ms 51)
            tu – itu
            dah - sudah

5. Paradoks
- Keruh air di hulu, keruhlah air di hilir. (ms 53)
6. Repitisi anafora
- Terus ke kuala. Terus ke samudera luas yang bergelombang ganas. (ms 54)

1 comment:

  1. terima kasih sagat2 .. kalaw tak ader kla rujukan ini .. saya sudah tidak tahu bagaimana untuk membuat pembentangan sastera saya di hadapan pentafsir

    ReplyDelete